بررسی جهت ‎گیری های ویرجینیا وولف درشخصیت های رمان "موج ها" بر اساس تئوری خود دیالکتیکی

پایان نامه
چکیده

این تحقیق تلاش دارد تا مسئله هویت و خود را در اثر موجهای ویرجینیا وولف با اعمال یک تئوری اساسا روان درمانی، خود دیالکتیکی، بررسی کند. این تئوری که توسط هوبرت هرمانس و همکارانش بیان شده است مسئله خود را وجودی متغیر و درعین حال یکتا در نظر میگیرد که براساس دیالکتیک روابط درونی وبیرونینشان داده شده در خود-روایتها ساخته میشود. این تئوری که تنها پلی ست بین مفهوم خود در پراگماتیسم آمریکایی و مفهوم دیالوگ در سنت اروپایی، تئوری جدیدی تلقی نمیشود. از آنجا که شش شخصیت اصلی رمان موجها توسط خود-روایتهای پیوسته شان نشان داده میشوند، اولین تمرکز بحث روی شش شخصیت اصلی داستان است. مسئله بعدی متن است که از همان الگوی روایتگری شخصیتها تبعیت میکندکه همان روایتهای مختلف از موقعیتهای زمانی و مکانی متفاوت است. درمبحث دوم، زاویه دیدها (کانونیسازها) ی مختلف متن با موقعیتگیری یک خود مقایسه خواهند شد ونتیجتا، متن با خود مقایسه میشود. هرکدام از این روایتها درابتدا توسط یک نویسنده (وولف) که قصد داشته شخصیتها را در"تغییر" قراردهد (ریمن-کنن، 2005،ص. 32)ایرادشده اند و نهایتا توسط یک خواننده خوانده و تعبیر میشوند.به سبب اهمیت هر کدام از این رویارویی ها (نویسنده-متن، خواننده-متن)، آخرین مورد بحث بررسی مسئله خود در نویسنده، خواننده، و روابط این دو بر اساس تئوری خود دیالکتیکی خواهد بود. براساس مباحث این تحقیق، شخصیتها در رمان موجها در حال خود-سازی و خود-ارزیابی بی وقفه ای هستند که از روابط دیالکتیکی بین موقعیتهای مختلف دیالکتیکی بیرونی و درونی سود میبرد. این موقعیت های زمانی و مکانی ممکن است به خارج از متن و موقعیت گیری نویسنده اثر (ویرجینیا وولف) و یا هر خواننده احتمالی کشیده شود. رمان موجها از آنجا که هیچ فراروایتی ندارد در فرآیندی مدام از ساختن، واساختن، و دوباره ساختن از طریق صداهای نه تنها شخصیتها بلکه نویسنده و خواننده اثر است که در موقعیت بخشیدن های مختلف به آن سهیم هستند. به طور قابل ملاحظه ای، موجها هیچگاه یکتابودن خود را از دست نمیدهد در حالیکه تعبیرش از دیدگاه هر کدام از این موقعیتها متفاوت است. موجها، که مشخصا شبیه یک خود دیالکتیکی عمل میکند،شبکه ای از دیالوگ بین نویسنده، متن، و خواننده است که در آن هر کدام از این شرکت کننده ها دیالوگهای درونی مخصوص به خود را دارد که میتواند آن را درگیر این شبکه بزرگتر کند.

منابع مشابه

بررسی دو رمان ساعت ها اثر مایکل کا نینگهام و خانم دالوی اثر ویرجینیا وولف ازمنظربینامتنیت

this thesis seeks to present a critical reading of virginia woolf’s mrs. dalloway and michael cunningham’s the hours in terms of an intertextual approach, concentrating on dialogic imagination, negativity, transposition and allusion. this study attempts to evaluate cunninghams perception of woolfs life and work by adopting kristevas conception of intertextuality and her consideration of the hou...

15 صفحه اول

خوانشی لاکانی از عشق در رمان موجها اثر ویرجینیا وولف

با ظهور دیدگاه های نوین نسبت به تفکر لاکان،نیاز به بازگشت به تفکر و نوشته های اصلی او بیش از پیش احساس می شود. مطالعه ی پیش روی، بازگشتی به هسته ی فکری لاکان و پدیده ی عشق به عنوان مرحله ی آیه ی دوم در تفکر او می باشد. در این مطالعه، رمان موجها اثر ویرجینیا وولف به عنوان آینه تمام نمای عشق لاکانی معرفی می گردد. شخصیت پرسیوال در رمان موجه، آغاز کننده ی ساحت مرحله ی آینه ی دوم می باشد.

خوانش پدیدارشناسی از رمان های ویرجینیا وولف: روند شکل گیری نفس

یکی از مهم ترین مسائل رمان های وولف مسئله ی نفس است. وولف در صدد توضیح دادن نفس از طریق ایده های مهمی مثل زمان وروی آورندگی می باشد. این دو مفهوم از مسائل مهم فلسفه ی هوسرل است. همچنین فلسفه ی هوسرل در پی روشن کردن مسائل مهمی مانند آگاهی و آگاهی از خود بود. در یک بررسی تطبیقی میان فلسفه ی هوسرل و جهان بینی وولف نشان داده شده است که کاراکترهای رمان آگاهی از خود را از طریق مسائل مهمی از جمله زمان...

15 صفحه اول

بررسی قابلیت اجرایی جنسیت در رمان های منتخب ویرجینیا وولف: اورلاندو و خانم دالوی

آنچه کـه در تحقیق حاضر مورد بررسی قرارخواهد گرفت تحلیل دو رمان ویرجینیا وولف(1941-1882) بر اساس نظریه قابلیت اجرای ( mrs. dalloway, 1963)و خانم دالوی (orlando, 1992)اورلاندو است. باتلرمعتقد است چنانچه هویت ‘شدن’ جنسیت جودیت باتلر(1956) وشکل گیری فردیت ازطریق فرآیند توسط هنجارهای جنسیتی تشکیل شود می تـواند بـا تمایل به کثرتش کـه بر خلاف محدودیت های نظام دوگـانه عمـل می کند، دوباره شکل گیرد...

15 صفحه اول

بررسی درون مایه «ونیته» در رمان‌هایی از ویرجینیا وولف و سیدونی گبریل کولت: تابلوهای متنی

مضمون «ونیته» یا گذر عمر که در تابلوهای نقاشی دیده می‌شود، در ادبیات نیز برای اغنای متن و همچنین بازتاب افکار و مشغله‌های ذهنی شخصیت ها به چشم می‌خورد. منظور از «ونیته» نقاشی‌هایی است که بیننده را به تأمل بر مرگ، گذر عمر و طبیعت فانی دنیا دعوت می‌کند. در این تابلوها نمادهای خاصی برای القای این درون مایه به چشم می‌خورند. ونوس یا هر زنی که خود را در آینه برانداز می‌کند، ساعت شنی که ناپایداری زمان...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023